UllaKaukola Koulutuksen ja sivistyksen puolesta

Sähköverkosta ja tienkäyttömaksuista

Valtionyhtiö Fortum myy Suomen sähköverkkonsa Suomi Power Networksille 2,55 miljardilla eurolla. Fortum ilmoittaa saavansa kaupasta vajaan 2 miljardin voiton. Suomalaiset LähiTapiola Eläkeyhtiö ja Keva omistavat yhtiöstä 20 % ja kansainväliset sijoittajat (kanadalais-australialaiset) loput 80 %.  EU:n kilpailuviranomasiten ja Suomen Energiamarkkinaviraston pitää vielä hyväksyä kauppa.

En ymmärrä lainkaan, että näin tärkeä asia kuin sähköverkko myydään ulkomaille. Jos Fortum katsoo, että se ei ole saanut riittävää tuottoa sähköverkosta, kuinka joku muu viitsisi maksaa siitä niin paljon, että Fortum kirjaa lähes 2 miljardin voiton. Kansainvälisillä sijoittajilla on varmasti mielessään tuottojen hakeminen sijoituksilleen, ei hyväntekeväisyys. Sähkön siirtohinta tulee varmasti nousemaan vähitellen ja se näkyy suomalaisten sähkölaskussa. Sähköverkko on sellaista infrastruktuuria, kansallista omaisuutta, että se pitäisi ehdottomasti pitää omissa käsissä. Ostajia olisi varmasti löytynyt, jos kauppa olisi esimerkiksi pilkottu pienempiin osiin. Seuraavaksi lähtevät varmaan rautatiet ja maantiet. Kehä III myydään sijoittajille ja jotta lentokentälle pääsee, pitää maksaa tullimaksu. No, siihen suuntaanhan me lienemme menossa muutenkin tienkäyttömaksuineen.

(Hesarissa pääkirjoitus samasta asiasta 4.1.2014 (linkki alla) ja hyvä esimerkki Ruotsista.)

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Huonon+is%C3%A4nn%C3%A4n+pitk%C3%A4+varjo/a1388747642011

Jorma Ollilan työryhmä jätti raporttinsa tienkäyttömaksuista. En kannata tienkäyttömaksuja.  Kerätään tarvittavat verot mieluummin polttoainemaksuilla ja auton käyttömaksuilla. Olisi aivan järjetöntä ja kallista rakentaa satelliitteihin perustuva valvontajärjestelmä, varsinkaan kun ei voi luottaa siihen, että sitä ei käytettäisi väärin. Veron perinnästä tulisi erittäin kallista. Samaan aikaan halutaan kuitenkin, että ihmiset vastaanottavat työtä yhä kauempaa kotoaan. On arvioitu, että yli 17 000 kilometriä vuodessa autoilevat maksaisivat autoilustaan nykyistä enemmän. Muutos kohdistuisi etenkin kehyskunnissa asuviin perheisiin, joiden vanhemmat käyvät pääkaupunkiseudulla töissä ja perheisiin, joilla on useita lapsia, joita tarvitsee esim. kuljettaa harrastuksiin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat